آیا عکاسی از خورشیدگرفتگی به دوربین صدمه می زند ؟

همانطور نگاه کردن به خورشید گرفتگی می تواند صدمات جبران ناپذیری به عدسی حیرت انگیز چشم انسان وارد کند ، تجربه ثابت کرده است که با لنز های دوربین هم شوخی ندارد و در چشم برهم زدنی آنها خراب و گاها غیرقابل استفاده می کند .

هنگام وقوع خورشید گرفتگی تمام رسانه های خبری در مورد آسیب های جدی ناشی از نگاه کردن به این واقعه هشدار می دهند اما در بین تمام این هشدار ها ، برخی از عکاسان آماتور که اطلاعات کافی در این مورد ندارند ، بدون کمک فیلتر های لنز ، اقدام به عکاسی از این معجزه ی طبیعی می نمایند .
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نگاه کردن به خورشید گرفتگی حتی از پشت لنز دوربین ، بازهم چشم هایتان را مورد هدف آسیب قرار می دهد . پس قطعا لنز را هم خراب می کند .
اکثر عکاسات با تجربه و حرفه ای از آسیب عکاسی بدون فیلتر از خورشید گرفتگی اطلاع دارند و با تجهیزات کامل برای به تصویر کشیدن این هنرنمایی طبیعت راهی کوه و صحرا می شوند . (اگر میخواهید شدت نور خورشید را با کمک فلش کنترل کنید ، اینجا را کلیک کنید )

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 Solar Eclipse - آیا عکاسی از خورشیدگرفتگی به دوربین صدمه می زند ؟

به زبان ساده ،در صورت عدم استفاده از فیلترهای خورشیدی عکاسی به منظور ثبت این رویداد، دوربینتان برای همیشه از سرویس‌دهی به شما مرخص خواهد شد که این امر اجتناب ناپذیر است .

 

یعنی عکاسی از خورشید گرفتگی بدون حضور فیلتر مخصوص ، سنسور دوربین شما را ذوب می‌کند!

یکی از کارمندان وب سایت Every Photo Store چند روز پیش از تجربه ذوب شدن اجزای درونی دوربین و پخش شدن بوی پلاستیک سوخته اش در اثر عکاسی از خورشید گرفتگی خبر داد !او گفته است لنز عظیم‌الجثه کانن 400mm f/2.8 IS II را به یک دوربین DSLR وصل کرده و سرعت شاتر را بر روی 6 ثانیه تنظیم کرده است . درست در همین لحظه نور ناشی از خورشیدگرفتگی اجزای درونی دوربین را طوری ذوب کرد که بوی پلاستیک سوخته اش به مشام رسید !

اما حواستان باشد قبل از خرید فیلتر مخصوص تحقیقات لازم را به عمل آورید تا فیلتر لنز دارای استاندارد های لازم باشد تا در وهله اول سلامت چشم شما را تضمین کند و در قدم بعدی امینت تجهیزات گران قیمت عکاسی تان را .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 3 5 - آیا عکاسی از خورشیدگرفتگی به دوربین صدمه می زند ؟

کدام قسمت های دوربین بیشتر آسیب می‌بیند؟

تجربه ای در مورد این مسئله تا این لحظه در دسترس است نشان می دهد بخشی از لنزهای ۲۰میلی متری با f/1.7 در دوربین پاناسونیک که دارای تیغه های دیافراگم هستند، وقتی مقابل خورشید گرفتگی قرار گرفتند به وسیله خورشید ذوب شدند.
شاتر و سنسور دوربین Canon 7D Mark II نیز هر دو در اثر گرما سوخته اند.
مورد بعدی آینه دوربین Nikon D500 می باشد که ذوب شده و آسیب از لنزهای دوربین Canon EF 600mm f/4L IS II به تیغه های دیافراگم آن انتقال شده و به طور کامل آسیب دیده است .

شرکت Lens rentals همیشه به مشتریانش خود هشدار می دهد که برای مراقبت از اجزای لنز دوربین و سنسورش به انتهای لنز، فیلتر خورشیدی استاندارد متصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید