بایدها و نبایدها در عکاسی مینیمال

چقدر در مورد عکاسی مینیمال اطلاع دارید ؟ حتما شما هم از سیل عظیم تصاویر شلوغ و درهم خسته شده اید . روزانه تعداد زیادی تصاویر پیچیده در معرض دید ما قرار میگیرد ؛ در این اثنا هیچ چیز مثل تماشای یک تصویر مینیمالیست درست و حسابی ، خستگی مشاهده ی این حجم از شلوغی را از روح ما بدر نمی کند .
تجربه نشان داده است تصاویری که با ترکیب بندی ساده و مینیمالیستی رخ نمایی می کنند ، چند برابر برخی تصاویر شلوغ ولی بی محتوا نظر بیننده را به خود جلب می نمایند. البته راستش را بخواهید ، عکاسی مینیمال ، سبک عکاسی پر ریسکی است ؛ یک جورهایی راه رفتن در لبه تیغ است . چراکه در این سبک ، المان های اندکی درون کادر وجود دارد ،اگر این المان های محدود به ماهرانه ترین صورت ممکن آرایش شوند و محتوای جذابی را به زبان بی زبانی منتقل کنند شما برده اید اما اگر قرار باشد تصویر شما در عین سادگی هیچ مفهومی را منتقل نکند امیدی برای مورد توجه قرار گرفتن تصویرتان نداشته باشید.

در واقع ، آنچه یک تصویر مینیمالیستی را مورد توجه بیننده قرار می دهد مفهومی است که طی یک پروسه کوتاه مدت بصری منتقل می شود ( نه صرفا رنگ و لعاب و چینش المان های آن !)
اگر میخواهید عکاسی مینیمال را به صورت حرفه ای و اصولی پیش بگیرید این مقاله شما را در این مسیر کمک خواهد کرد :
اصلا تاریخچه چنین تصاویری به کجا برمیگردد ؟

سبک مینیمال یا مینیمالیسم مثل خیلی از شاخه‌های هنری تازه وارد در دهه ۱۹۶۰ و در نیویورک رخ نمایی کرد . این جریان هنری که پاسه محکمی به پیچیدگی و فلسفه‌بافی‌های مدرن بود که بیننده را حسابی کلافه کرده بود . تصاویری که توسط این عکاسان خلق می‌شد به شدت انتزاعی بود وتمرکز بیشتری بر روی دریافت بصری آن دیده می شد .به صورت کلی برای ثبت تصاویر مینیمالیست رعایت نکاتی مانند ترکیب‌بندی‌های ساده، بکارگیری یک یا چند رنگ محدود و تأکید بر فریم های ساده، تاثیرگذاری تصاویر مینیمالیست خود را افزایش دهند.

فوت و فن ترکیب‌ بندی مینیمال :

در عکاسی مینیمال ، پیاده سازی سوژه ذهنی به ساده ترین فرم ممکن قانون اصلی است . بهتر است المان های مورد نظر با قانون و قاعده منظمی کنار هم چیده شوند و سوژه اصلی کل فضای کادر را اشغال نکند .

مهمترین فاکتوری که در عکس‌های مینیمالیستی رایج است و بیننده را هیپنوتیزم می کند ، استفاده از سوژه با چینش صاف و قاعده مند می باشد که به زبان ساده ترکیب بندی منتظم و منظم می نماید .البته در این میان رعایت دو نکته ضروری است . اول استفاده از سه پایه برای عکاسی مینیمال از طبیعت بی جان و دیگری استفاده از قانون همه فن حریف یک سوم که اغلب اوقات عکس العمل مثبتی از جانب بیننده را به همراه دارد .
-%da%af%d9%88%d9%86%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86 thumb OpROQbNtPNQNU0TyIinMuxyyZ3KO5ir7h1JooVvFPe WVvyOlQKNHG TaxdfKnPjVbzjPgXa6ptfBSeaeIyzg 5hCdZqUUxXMbXaKG8 – بایدها و نبایدها در عکاسی مینیمال

رنگ و لعاب عکاسی مینیمال :

دامنه رنگی وسیع با عکاسی مینیمال در تضاد است . اگر میخواهید این سبک عکاسی را اصولی و قاعده مند پیاده کنید از گستره رنگی پهناور شدیدا دوری کنید . اگر میخواهید اثر مینیمالیست شما از لحاظ بصری و هنری نظر بیننده را به خود جلب کند ، بهتر است تا جای ممکن المان های داخل کادر و گستره رنگی را کاهش دهید .
پیاده سازی این روش ساده است . قبل فشردن شاتر دوربین صحنه و سوژه را بررسی کنید ؛ ببینید که آیا صحنه مورد نظرتان ربطی به ژانر مینیمالیست دارد یا خیر. اگر ارتباطی یافتید ، دست به کار شوید . اصلاحات لازم را روی کادر مورد نظر انجام دهید. رنگ ها و المان های اضافه را حذف کنید .
عکاسی مینیمال مانند الفبایی است که حروف کمتری دارد اما در عوض درک و فهم آن ساده و لذت بخش است و عموما حس خوبی در مخاطب ایجاد می کند که ناشی از سادگی آن است .
به طور کلی انسان به زیبایی تلفیقی با سادگی به شدت علاقه دارد.
جایگاه نور در مینیمال :

همیشه پای نور در میان است حتی در عکاسی مینیمال ! دقیقا قاعده رنگ ها روی نور هم صدق می کند . بهتر است تصاویر مینیمالیست با کمترین درجات نور و روشنایی پیاده سازی شوند و اغلب اوقات تصاویر سیاه و سفید بهترین گزینه اند .

-%da%af%d9%88%d9%86%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86 5c36ecbd39dd0 – بایدها و نبایدها در عکاسی مینیمال
خطوط ممتد و المان‌های تکراری در تصویر :

حضور خطوط متوازی و متقاطع در اکثر آثار نقاشان مینیمالیست از جمله فرانک استلا به خوبی دیده می شود . این ایده را می توان به عکاسی مینیمال نیز تعمیم داد و روی آن پیاده کرد با این تقاوت که مولفه های تکراری در کنار خطوط متقاطع می تواند مفهوم جالبی را به ارمغان بیاورد .
نقاشی روی بوم، فرانک استلا

-%da%af%d9%88%d9%86%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86 5c36ecbdd0033 – بایدها و نبایدها در عکاسی مینیمال

ویرایش و تغییر تصویر

همانطور که در مقالات قبلی نیز گوشزد شد ، ادیت و ویرایش تصویر تا حد معمول می تواند در نتیجه نهایی انقلابی از زیبایی بر پا کند . شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید گرانترین عکس فروخته شده در دنیا یک تصویر از منظره است که در ظاهر هیچ دستکاری و ویرایشی روی آن اعمال نشده . این تصویر توسط آندریاس گورسکی ثبت شده که در کمال تعجب این نکته را متذکر شده که در بخش بالایی تصویر یک ساختمان وجود داشته که با تکنیک های نرم افزاری آن را حذف کرده است.
این یعنی حد طبیعی و قابل باور از ادیت تصاویر !
-%da%af%d9%88%d9%86%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86 P78372 10 – بایدها و نبایدها در عکاسی مینیمال
افزودن خلاقیت و سبک شخصی

در عکاسی مینیمال نیز خلاقیت جایگاه ویژه ای دارد با این تفاوت که باید با کمترین مولفه های ممکن پیاده سازی شود. متاسفانه درک این بخش تا حد زیادی وابسته به تکرار و تمرین نگاه مبتکرانه عکاس دارد و به مرور با کسب تجربه ، پیشرفت می کند .

دیدگاهتان را بنویسید