۳ نکته مهم برای تمرین عکاسی با موبایل

این روزها دوربین گوشی موبایل به دوربین اصلی بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی تبدیل شده است. با پیشرفت مستمر دوربین گوشی‌های موبایل، هر سال استفاده از آن‌ها برای انواع بیشتری از سبک‌ها و ژانرهای عکاسی منطقی و مناسب به نظر می‌رسد؛ از پرتره و منظره گرفته تا عکاسی از طبیعت و عکاسی انتزاعی. به هر سبکی از عکاسی که علاقه‌مند هستید، ما پیشنهاد می‌کنیم دوربین موبایل خود را جدی بگیرید. با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی‌کالا مگ و ۳ نکته‌ی ساده ولی مهم برای شروع تمرین عکاسی با موبایل همراه باشید تا بتوانید عکس‌های زیباتری با دوربین گوشی موبایل خود ثبت کنید.

از نزدیک شدن به سوژه نترسید

یکی از خصوصیات مشترکی که در بسیاری از عکس‌های موبایلی می‌توان دید این است که این عکس‌ها اغلب با زاویه‌ی دیدی نسبتا باز گرفته می‌شوند. از آنجا که تقریبا دوربین تمام گوشی‌های موبایل به لنز واید مجهز هستند، ثبت کردن عکس‌هایی با زاویه دید باز به یک گرایش طبیعی در عکاسی موبایل تبدیل شده است. ولی امکان گرفتن عکس‌های بسته‌تر هم با دوربین گوشی موبایل وجود دارد. تنها کافی است اندکی جلوتر بروید و به سوژه نزدیک‌تر شوید.

عکاسی موبایل با دوربین گوشی موبایل

کلید موفقیت برای ثبت یک عکس نمای نزدیک یا کلوزآپ در این است که هنگام عکاسی مرتبا زاویه دید را تغییر دهید و چندین عکس از زوایای مختلف بگیرید. برای مثال حتی کوچکترین تغییر در ارتفاع دوربین هم می‌تواند ظاهر عکس را به شکلی اساسی تغییر دهد. علاوه بر این فراموش نکنید که هر چه بیشتر عکس بگیرید، شانس بیشتری برای رسیدن به عکسی خواهید داشت که در آن تمام عناصر به خوبی در کنار هم جمع شده باشند.

نور را تعقیب کنید

یکی از قوانین اولیه در عکاسی این است که همیشه به دنبال نوری باشید که تاثیرگذاری بیشتر و حس دراماتیک را به عکس بیفزاید. بهترین نور را می‌توانید در ساعت طلایی در اختیار داشته باشید. ساعت طلایی به زمان‌هایی از روز گفته می‌شود که خورشید پس از طلوع یا پیش از غروب در ارتفاع بسیار پایین و نزدیک خط افق قرار دارد. در ساعت طلایی نور بسیار گرم و لطیف است و به عکس عمق و حسی شگفت‌انگیز می‌بخشد.

عکاسی موبایل با دوربین گوشی موبایل

سختی کار با دوربین موبایل به ویژه زمانی مشخص می‌شود که بخواهید هنگام عکاسی به سمت خورشید به عکسی با نوردهی مناسب برسید. گرچه دوربین گوشی‌های موبایل پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند ولی هنوز امکانات نورسنجی حرفه‌ای دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آیینه پیشرفته را ندارند. البته یک راه ساده برای غلبه بر این مشکل وجود دارد. می‌توانید جلوی نور مستقیم خورشید را با چیزی سد کنید و عکسی زیبا با نورپردازی از پشت و سوژه‌ای سیلوئت شده بگیرید. برای این که سوژه به شکل سیلوئت یا سایه در بیاید لازم است نقطه‌ی فوکوس دوربین گوشی موبایل را روی یکی از نقاط روشن اطراف آن قرار دهید. بدین ترتیب پس‌زمینه به شکلی متعادل نوردهی می‌شود و سوژه در عکس ظاهری سایه مانند و تاریک پیدا خواهد کرد.

زیبایی سوژه‌های خاموش را کشف کنید

یکی از بهترین مزیت‌های این که همیشه دوربینی در جیبتان داشته باشید این است که تقریبا همیشه و همه‌جا می‌توانید آن را بیرون بیاورید و از هر سوژه‌ای عکس بگیرید. این یعنی می‌توانید لحظاتی از زندگی روزمره را ثبت کنید که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. یافتن زیبایی در سوژه‌های ساده یکی از بهترین روش‌ها برای تمرین کردن عکاسی و تقویت کردن مهارت‌های ترکیب‌بندی است.

عکاسی موبایل با دوربین گوشی موبایل

زمانی که سوژه چیز خیلی خاصی نباشد، مجبور خواهید بود آن را با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر کادربندی، پرسپکتیو و ویرایش به چیزی خاص و جذاب تبدیل کنید. علاوه بر این عکاسی از صحنه‌های روزمره چالشی است که کمک می‌کند چشم خلاق خود را بیشتر پرورش دهید و به دنبال چیزهایی مانند خطوط، اشکال، سایه‌ها، رنگ‌ها و… بگردید که عکس‌ها را دراماتیک‌تر می‌کنند. از این به بعد تلاش کنید گوشی موبایل را بیشتر از جیبتان بیرون بکشید و از تمام فرصت‌هایی که زندگی روزمره برای عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهد برای خلق عکس‌هایی جذاب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید