۷ نکته برای عکاسی خیابانی در شب

عکاسی خیابانی در شب طرفداران بسیاری دارد، عکاسانی که به این تایم برای عکاسی علاقه‌مند هستند بر این باورند که در شب شهر کاملا زنده است و رنگ‌ها و نورها همگی الهام بخش هستند. به باور آن‌ها هنگام عکاسی خیابانی در شب موقعیت‌های خلاقانه‌تری برای ثبت تصاویر وجود دارد، از طرفی در روز لوکیشن‌ها همگی مملو از شلوغی و ازدحام است و شاید برای ثبت تصویر دچار گمراهی شوید.

بیشتر افراد بر این باور هستند که عکاسی خیابانی در نور کم و شب از عکاسی خیابانی به هنگام روز چالش برانگیز تر است و به تجهیزات خاصی نیاز دارید،  بله همین طور است. در این پست ۷ نکته برای عکاسی خیابانی در شب را بررسی ‌می‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

۱. به دنبال نور باشید

در طی روز نور محیط بیشتر است و مواردی که  حواس شما را پرت می‌کنند هم بیشتر است و شاید همین موضوع باعث شود که سوژه مورد نظر خودتان را کمی سخت‌تر پیدا کنید. اما در شب به دلیل درخشندگی کمتر محیط راحت‌تر است تا بتوانید الویت‌های خود را برای عکس مشخص کنید.

نکته کلیدی:

حواستان به محیط اطرافتان باشد، به جریانی که در اطرافتان در حرکت است دقت کنید، به دنبال منابع نور باشید، تابلوهای تبلیغاتی، نور ایستگاه اتوبوس، شیشه مغازه‌ها و … مواردی هستند که می‌توانید به دنبال آن‌ها باشید.

 

۲. ایزو را بالا ببرید

ایزو پایین برای داشتن عکس‌هایی شفاف و بدون نویز مناسب است،اما در عکاسی خیابانی نویز مسئله حائز اهمیتی نیست، گاهی حتی عکاسان برای دوربین‌ها از فیلم‌هایی استفاده می‌کنند که بتوانند مقداری grain و نویز به عکس‌ها اضافه کنند تا عکس‌ها مودی‌تر شوند. البته در صورتی از ایزو بالا استفاده کنید که منبع نور کافی در اختیار نداشته باشید، اگر که منابع نور در فضای اطراف شما کافی باشد مقدار ایزو را افزایش ندهید.

نکته کلیدی:

هنگام عکاسی در شب زمانی که ایزو را افزایش می‌دهید، حواستان باشد که سرعت شاتر را هم افزایش دهید. ایزو پیشنهادی ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ است، یا می‌توانید ایزو را در حالت اتوماتیک قرار دهید تا دوربین با تشخیص نور محیط ایزو را خودش تنظیم کند.

-learning-blog 2222 - ۷ نکته برای عکاسی خیابانی در شب

۳. از لنز‌های پرایم استفاده کنید

لنز‌های زوم گستره متنوع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند، در حالی که اکثر لنزهای زوم قیمت بالا و  Aperture پایینی دارند. در حالی که لنزهای پرایم این قابلیت را دارند تا نور بیشتری را جذب کنند و سرعت شاتر بالایی هم دارند. این لنز‌ها مانند لنز 50 میلیمتری قیمت مناسبی و اندازه کوچکی هم دارند و مناسب هستند تا همیشه بر روی دوربین نصب باشند.

نکته کلیدی:

از لنزهای پرایم با f پایین استفاده کنید تا بیشترین نور محیط را جذب کنید.

 

۴. سرعت شاتر پایین را امتحان کنید

زمانی که سراغ عکاسی خیابانی در شب می‌روید پس از این موضوع آگاه هستید که نور کمی در محیط موجود است که شما باید سعی کنید حداکثر نور را با استفاده از لنز و  تنظیمات مناسب جذب کنید. زمانی که نور کم است باید سرعت شاتر را حدود ۱/۶۰ یا ۱/۱۲۵ تنظیم کنید. همچنین برای اینکه بتوانید نتیجه‌ شارپ و واضحی بگیرید سعی کنید زمانی که دکمه شاتر را فشار می‌دهید بی حرکت باشید و یا از تریپاد استفاده کنید. البته شاید حمل تریپاد برای مسافت طولانی کمی سخت باشد. بهترین کار سرعت شاتر در محدود ۱/۱۲۵ و بدون لرزش ایستادن است.

نکته کلیدی:

لرزش دوربین را کم کنید، با سرعت شاتر بازی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بدست آورید، گاهی سرعت شاتر پایین عکس‌ها را محو می‌کنند که این امر باعث شده عکس‌ها مودی‌تر باشند.

-learning-blog 3333 - ۷ نکته برای عکاسی خیابانی در شب

۵. با فرمت RAW عکس بگیرید

با عکسبرداری در فرمت RAW دستتان برای ادیت و ویرایش بعدی باز است. فرمت RAW جزئیات بیشتری در اختیارتان برای ادیت قرار می‌دهد و اگر که مشکلی در نور و میزان white balance موجود باشد می‌توانید بعدا با استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس مانند lightroom آن را تنظیم کنید.

نکته کلیدی:

فرمت عکس را بر روی RAW یا RAW+JPG قرار دهید.

 

۶. تریپاد را فراموش کنید

در عکاسی خیابانی چه در روز و چه در شب، اصل بر این است که کوله خود را سنگین نکنید، زیرا بعد از گذشت زمان سنگینی کوله شما را خسته می‌کند و حجم زیاد تجهیزات فقط شما را گمراه می‌کند. عکاسی خیابانی یعنی توجه به محیط اطراف و واکنش سریع نسبت به وقایعی که در حال رخ دادن است. به همراه داشتن سه پایه فقط شما را از سوژه‌ها دور می‌کند و زمان را از دست می‌دهید. با به همراه داشتن یک لنز پرایم و تنظیمات شاتر و ایزو مناسب هیچ نیازی به ۳ پایه نخواهید داشت.

نکته کلیدی:

کوله تجهیزات خود را سنگین نکنید، یک لنز پرایم، بادی و یک دفترچه یادداشت برای نوشتن ایده‌هایتان برای عکاسی خیابانی در شب کافی است.

-learning-blog 4444 - ۷ نکته برای عکاسی خیابانی در شب

۷. دوربین را در حالت فوکوس Manual تنظیم کنید

دوربین‌های دیجیتال امروزی قدرت فوکوس خوبی در حالت اتوماتیک دارند حتی در شرایط نوری ضعیف. اما با این حال شما دوربین را در حالت فوکوس Manual تنظیم کنید و اختیار فوکوس را خودتان در دست داشته باشید چون گاهی ممکن است هدف فوکوس شما و دوربین متفاوت باشد. با تمرین زیاد شما هم قادر خواهید بود که به سرعت خود دوربین هدف فوکوس را پیدا کنید.

نکته کلیدی:

فوکوس را دستی کنید، کنترل شما در این حالت بر پروسه عکاسی بیشتر است و سریعتر به هدفی که دنبالش هستید خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید