عکاسان ما باید جهانی شوند

دبیر «۱۰ روز با عکاسان» گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند تا در عکاسی برای خود سابقه‌ بتراشند، در حالی که ایران در این زمینه قدمت دارد. انجمن‌های تخصصی عکاسی نمودی از این هستند که عکاسان ما بسیار موفق بوده و باید در جهان شناخته شوند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، هفتم آذرماه) در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست ساعد نیک‌ذات –دبیر این رویداد- با اشاره به تأسیس انجمن عکاسان ایران اظهار کرد: این انجمن تنها انجمنی است که با انتخابات هیأت موسس خود را انتخاب کرد. از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ زمان برد تا این نهاد مجوز فعالیت خود را دریافت کند. انجمن در راستای عکاسی ایران گام برداشته و آن را سازماندهی می‌کند. در حوزه عکاسی که موضوعات چند پاره شده است هدف ما انسجام کلی و رسیدگی به آن است.

او با بیان اینکه دوسالانه‌های هنری که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شد نامنظم بود، گفت: ما باید خروجی سالیانه‌ای از عکاسی کشور داشته باشیم. ما سعی کردیم مسیر حقوقی را طی کنیم تا عکاسان با آرامش بیشتری کار خود را انجام دهند و خروجی کار آن‌ها رویداد «۱۰ روز با عکاسان» است.

نیک‌ذات اظهار کرد: در بخش کمیته همایش‌های انجمن عکاسان ایران آیین‌نامه‌ای تدوین شده که رویداد «۱۰ روز با عکاسان» بخشی از آن است. طبق این آیین‌نامه اجرای همایش‌های ما دارای یک نظام است. دبیری اولین دوره این رویداد بر عهده من بود و حالا در ششمین دوره بار دیگر قرعه به نام من افتاده است. با توجه به سوابقی که من دارم برای این کار انتخاب شدم تا یک دوره گذار را طی کنیم تا در آینده که ما نیستیم چیزی منوط به سلیقه فرد انجام نشود.

دبیر رویداد «۱۰ روز با عکاسان» بیان کرد: ما برآورد می‌کنیم که عکاسی ایران در چه مسیری قرار گرفته است. ما بر این اساس پنج رویکرد را مشخص و بخشی از توجه خود را به «۱۰ روز با عکاسان» معطوف می‌کنیم. در این راستا کمیته علمی را تشکیل دادیم. رویکردها به کمیته علمی ابلاغ شد و در نهایت شعار «عکاسی ایران، نگاهی به خود، نگاهی به جهان» توسط این کمیته انتخاب شد.

نیک‌ذات اضافه کرد: در مرحله دوم وظیفه کمیته این بود که مبنای این شعار مباحث مورد نظر عکاسی را برنامه‌ریزی کرده و از اساتید عکاسی و بینارشته‌ای برای برگزاری نشست‌ها دعوت کند.

دبیر ششمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما با انجمن‌های تخصصی عکاسان مطبوعاتی، عکاسان تئاتر، عکاسان دفاع مقدس و عکاسان میراث فرهنگی صحبت‌هایی را داشتیم تا نمایشگاه خود را آماده کرده و ایده‌های خود را به ما بدهند. همچنین قرار شد دو استانی که قدرت عکاسی خوبی را دارند، معرفی کنیم.

او بیان کرد: در ادامه استان‌های خراسان (خراسان شمالی، جنوبی و رضوی) و آذربایجان غربی برای این کار انتخاب شدند. کیارنگ اعلایی در خراسان و رومین محتشم در آذربایجان‌غربی مأموریت این کار را بر عهده گرفتند. عکس‌های هر کدام از این استان‌ها یک گالری را در اختیار دارند. هر کدام از این استان‌ها مدرسینی دارند که کارگاه‌هایشان را برگزار می‌کنند.

نیک‌ذات با اشاره به نقش «نگاه شخصی» این رویداد بیان کرد: این بخش در گذشته مورد استقبال قرار گرفت و برگزاری آن آثاری از کل ایران را فرا می‌گیرد. عکاسانی از بوشهر، شهرکرد، زاهدان، مشهد، اصفهان، افغانستان، میناب، ارومیه، تهران و… در این بخش حضور دارند که برنامه‌های آن‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ هر روز برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: این بخش نیز یک گالری مجزا در اختیار دارد که آثار عکاسان روی مانیتور نشان داده شده و صاحب اثر به شکل مستقیم درباره آن توضیح می‌دهد. همچنین در گالری انجمن‌های تخصصی میزگردهایی برگزار می‌شود که مردم ارتباط بیشتری با عکاسان داشته باشند.

دبیر «۱۰ روز با عکاسان» گفت: کارگاه‌های تخصصی عملی ما صبح برگزار می‌شوند که برای شرکت در برخی از آن‌ها باید ثبت نام کرد. همچنین نشست‌های مباحث نظری عصر برگزار می‌شود. قرار است فیلمی از ساتیار امامی با نام «شروع یک عکس» در سالن شهناز خانه هنرمندان به نمایش دربیاید. یکی از ورکشاپ‌های ما در ارتباط با ساخت مالتی‌مدیا است. همچنین کارگاه‌های عکاسی تبلیغاتی، چاپ دیجیتال و… را در برنامه خود داریم.

نیک‌ذات با بیان اینکه عکاسی ایران قدمت دارد، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند تا در عکاسی برای خود سابقه‌ بتراشند، در حالیکه ایران در این زمینه قدمت دارد و دوربین عکاسی به فاصله اندکی از اختراع به ایران وارد شده است.برنامه سال آینده ما این است که «نگاهی به جهان»، عکاسان ما را به جهانی شدن سوق بدهد. انجمن‌های تخصصی نمودی از این هستند که عکاسان ما بسیار موفق بوده و باید در جهان شناخته شوند.

در ادامه این نشست، مهدی وثوق‌نیا دبیر هنری این رویداد در سخنانی گفت: طی این سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که سیستماتیک برخورد کرده و مسئولیت‌های مختلفی را داشته باشیم. بخش هنری شامل امور تبلیغات، گرافیک و… می‌شود که سعی کردیم با توجه به تجربه‌هایمان بعضی استانداردها را رعایت کنیم.

او ادامه داد: در طراحی پوستر سعی داشتیم از کلیشه‌های مرسوم در پوسترهای عکاسی دوری کنیم. این پوستر شامل یک کاراکتر و خیالی برای آینده است. رنگ آن نیز افق آینده را نشان می‌دهد.

وثوق‌نیا همچنین اظهار کرد: در سایر موارد نیز سعی کردیم تا حد امکان استانداردهای به روز را رعایت کنیم. در همین راستا برای اولین بار بخشی از عکس‌ها به جای چاپ به شکل مالتی‌مدیا دیده می‌شوند.

در ادامه، نیک‌ذات با اشاره به موضوع کپی‌رایت بیان کرد: این موضوع سال‌هاست که مطرح شده و از حیطه کاری انجمن خارج است. باید نهادهای قانون‌گذار به این مسائل رسیدگی کنند و اگر دستی جلوی دوربین می‌آید باید همه دست به کار شوند.

او ادامه داد: هدف ما این است که استقلال فکری داشته باشیم و باری از روی دوش دولت برداریم. من خجالت می‌کشم بودجه فرهنگی را بگویم. ما هیچ چشم‌داشتی به بودجه دولتی نداشتیم. البته شهرداری همیشه با ما همکاری کرد و ما تلاش کردیم هیچ چیز را به دلیل کمبود بودجه از دست ندهیم.

به گزارش ایسنا، شمشمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید