از بین بردن بوی بد ماهی با راهکارهای ساده و کاربردی

بسیاری از ایرانی‌ها به انواع غذاهای پخته شده با ماهی علاقه بسیار زیادی دارند ولی از بوی بد آن بیزار هستند. برای از بین بردن بوی ماهی روش‌های بسیاری وجود دارد که در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی راهکارهای مهم و کاربردی می‌پردازیم تا از شر بوی آن خلاص شوید‌.

از بین بردن بوی ماهی

روش‌های زیادی برای برطرف کردن بوی ماهی وجود دارد که در این بخش به بررسی روش‌های مؤثر و کاربردی می‌پردازیم.

استفاده از شیر

برای از بین بردن بوی بد ماهی بهتر است که آن را در شیر غلطانده و سپس خوب بشویید‌ در این صورت مشاهده خواهید کرد که حتی هنگام طبخ نیز بوی بد ماهی به مشام شما نمی‌رسد.

استفاده از زنجبیل

اگر به مدت نیم ساعت برش‌های زنجبیل را روی ماهی قرار دهید، سپس آن را سرخ کنید خواهید دید که بوی ماهی به‌طور کامل از بین رفته است‌. حتی آن‌هایی که به دلیل بوی ماهی از خوردن آن صرف نظر می‌کنند، می‌توانند با لذت میل کنند.

استفاده از نمک

ابتدا ماهی‌ها را بشویید، سپس نمک بزنید و اجازه دهید برای مدتی بماند‌. قبل از اینکه پخت ماهی را شروع کنید ماهی‌ها را کامل شسته تا به طور کامل نمک از ماهی پاک شود.

اهمیت به شستشوی ماهی

دقت کنید که ماهی را با آب سرد شستشو دهید‌. پس از شستن ماهی می‌توانید کمی سرکه سفید بر روی دستان خود اسپری کرده و دست‌ها را به هم بمالید و یا اینکه ظرف‌شویی ظرفشویی را با سرکه بشویید تا بوی ماهی به طور کامل از بین برود.

البته برخی از افراد کمی جوش‌شیرین نیز اضافه می‌کنند که می‌تواند بسیار مفید باشد.

همچنین می‌توانید ابتدا دست‌های خود را خیس کنید سپس با نمک بشویید. در این صورت متوجه خواهید شد که بوی ماهی از دستان شما پاک می‌شود.

یخ‌زدایی ماهی

برای یخ زدایی ماهی هیچ‌وقت آن را در فضای آشپزخانه قرار ندهید، زیرا باعث ایجاد بوی بد می‌شود. بلکه حتماً ۲۴ ساعت قبل از طبخ، ماهی را از فریزر به داخل یخچال منتقل کنید تا کم کم یخ آن باز شود.

طبخ ماهی در محیط باز

بهتر است ماهی را به صورت گریل یا کبابی در محیط باز به دور از منزل تهیه کنید تا بوی آن در آشپزخانه و اتاق‌خواب وارد نشود‌. اما اگر تمایل دارید در آشپزخانه ماهی را بپزید، درب اتاق خواب را ببندید و سپس تهویه هوا را روشن کنید تا بوی ماهی از آشپزخانه بیرون رود.

اسپری کردن سرکه سفید

هرچند می‌توانید در هوا خوشبوکننده بزنید تا هوای محیط عوض شود، اما بهتر است که سرکه سفید را در هوا اسپری کنید یا اینکه یک کاسه سرکه را در کنار اجاق گاز قرار دهید. در این صورت باعث می‌شوید که بوی ماهی از محیط زودتر از بین برود. حتی می‌توانید سرکه را در روی اجاق گاز قرار داده تا تبخیر شود. از ترکیب سرکه با آب‌لیمو نیز می‌توانید بهره ببرید.

استفاده از سیر و پیاز

هنگام سرخ کردن ماهی می‌توانید کمی سیر و پیاز را درون تابه قرار دهید تا بوی کمتری در محیط پخش شود. در این صورت به خوش‌طعم شدن ماهی نیز کمک زیادی کرده‌اید.

تغییر روش طبخ ماهی

همان‌طور که می‌دانید سرخ کردن و یا تفت دادن ماهی به دلیل اینکه ذرات چربی زیادی در هوا پخش می‌کند، دارای بوی بیشتری است. می‌توانید ماهی را کبابی کرده، بخارپز کنید تا علاوه بر اینکه غذای سالم‌تری می‌خورید بوی کمتری نیز در محیط پخش شود.

ادویه دلخواه خود را اضافه کنید

اگر ادویه یا گیاه موردعلاقه خود را به ماهی اضافه کنید طعم و بوی خوبی می‌گیرد. ادویه‌هایی مانند شوید، سیر، جعفری، پیازچه و مریم گلی بسیار خوش‌بو و مفید است. آویشن تازه نیز عطروطعم خوبی دارد.

افزودن نشاسته ذرت

هر‌چند نشاسته ذرت در اصل برای میگو کاربرد دارد، اما برای ماهی نیز بسیار مفید است. از نشاسته سیب‌زمینی، برنج یا ذرت نیز می‌توان استفاده کرد تا بوی نامطبوع ماهی از بین برود.

بوی زیاد ماهی منجمد

اگر ماهی برای مدت طولانی منجمد بماند، معمولاً بوی آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ماهی را به مدت زیاد به صورت منجمد نگهداری نکنید و آن را سریع‌تر مصرف کنید.

استفاده از چوب دارچین

دو تا سه عدد چوب دارچین را درون ماهیتابه حاوی ماهی قرار دهید و کمی آب بریزید تا دم بکشد. عطر دارچین، ماهی و فضای آشپزخانه را بسیار خوشبو می‌کند.

شمع‌های معطر روشن کنید

سعی کنید هنگامی‌که ماهی در حال طبخ است چندین شمع روشن کنید. البته شمع‌های با طعم لیمو و نعنا می‌تواند محیط را  بسیار خوشبو کند اما باز بستگی به سلیقه شما دارد.

 

سخن پایانی

ابتدا سعی کنید ماهی‌های تازه از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید‌‌. اگر ماهی تازه باشد، بوی دریا می‌دهد‌. اما اگر تازه نباشد قبل از پخت، بوی بسیار تند و بدی دارد. بنابراین در لحظه خرید دقت داشته باشید که ماهی تازه باشد. به‌طورکلی دقت کنید ماهی قزل آلای شیرین و سالمون بسیار کم بوتر از ماهی‌های آب شور هستند‌.

آی آر جوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید