با این ۶ روش ساده تصاویر بهتری در تعطیلات ثبت کنید

برای ثبت تصاویری جذاب و ماندگار از سفرهای تفریحی، همیشه به استفاده از تجهیزات گران‌قیمت نیازی نیست.

مانند بسیاری از افراد، حتما شما نیز تابه‌حال تجربه کرده‌اید که پس از سفر و تعطیلاتی مهیج و ثبت تصاویر فراوان، احساس ناامیدکننده‌ای درباره‌ی همه‌ی آن تصاویر داشته باشید. بااین‌حال، باید بدانید فارغ از سطح ابزار عکاسی شما، نکات اولیه و ساده‌ای در دنیای عکاسی وجود دارند که می‌توانند به‌سادگی و با صرف کمی دقت بیشتر حال‌وهوای تازه‌ای به عکس‌های آخر هفته‌ای و سفری شما ببخشند. پس، با زومیت همراه باشید تا ۶ نکته از این اصول اولیه‌ی عکاسی را مرور کنیم.

۱. ابزار صحیح انتخاب کنید

در عکاسی، بدیهی‌ترین ابزار دوربین است؛ ازاین‌رو، طبیعی است که اولین قدم شما در مسیر عکاسی، انتخاب دوربین مناسب خواهد بود. هرچند برای شروع به دوربین و تجهیزات گران‌قیمت نیازی ندارید و همین موبایل‌های امروزی نیز کیفیت‌های رضایت‌بخشی ارائه می‌دهند، اگر قصد دارید دوربین بخرید، باید از بین مدل‌های متنوع امروزی بهترین گزینه را برمبنای بودجه‌ی خود انتخاب کنید.

اعداد مگاپیکسل هرگز به‌تنهایی تعیین‌کننده نیستند

به‌طور کلی، دوربینی با رزولوشن بالاتر حاوی جزئیات بیشتری از تصویر است و هنگام چاپ تصویر نیز رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. بااین‌حال، رزولوشن حسگر هرگز تعیین‌کننده نیست و عامل مهم دیگری به‌نام اندازه‌ی حسگر تصویر یا همان صفحه‌ی جذب‌کننده‌ی نور از محیط نیز اهمیت بسزایی دارد. بنابراین، اگر قصد دارید تصویرتان را در ابعاد بزرگ چاپ کنید، دوربین‌های باکیفیت DSLR، تنها چاره‌ی شما خواهند بود. درمقابل، اگر نمای کلی تصویر برایتان مهم است و صرفا قصد دارید آن را در فضای مجازی منتشر کنید، بسیاری از دوربین‌های موبایل امروزی به‌راحتی و سرعت سریع‌تر کارتان را راه خواهند انداخت. همچنین، طبیعی‌ است سایر دوربین‌ها، نظیر کامپکت‌ها، نیز در فضایی بین این‌ دو قرار خواهند گرفت.

علاوه‌بر کیفیت و حسگر، باید به لنز دوربین نیز توجه کنید. البته، این نکته مفهوم چندانی در دوربین‌های موبایل با لنزهای غالبا مشابه ندارد؛ اما درباره‌ی سایر دوربین‌ها، ممکن است دوربین کامپکتی با کیفیتی مناسب و کمی زوم اپتیکال بدون افت کیفیت برایتان کافی باشد یا برای زوم بسیار بیشتر و عکاسی تله‌فوتو به دوربین‌های شبه SLR و DSLR نیاز داشته‌ باشید.

با لنزهای واید و زاویه‌دید گسترده‌ی آن‌ها، از یک سو، می‌توانید عکاسی لذت‌بخشی از طبیعت را تجربه کنید و از سوی دیگر، برای عکاسی از حیات‌وحش به لنزهای تِله نیاز خواهید داشت. همچنین، از اندازه و وزن دوربین تجهیزات نیز نباید غافل شد؛ چراکه به‌طورمثال، با دوربین DSLR و لنزی با زوم بسیار بالا مجبور خواهید بود وزن و سختی‌های بسیار بیشتری در قیاس با کامپکت‌ها یا موبایل‌ها تحمل کنید.

عکاسی طبیعت / landscape photography

۲. از اشتباه نترسید

اغلب مردم عادی برای ثبت صحنه، دوربینشان را بیرون می‌آورند و بی‌توجه به چیز دیگری تصویر را ثبت می‌کنند و درنهایت نیز، از نتیجه‌ی کارشان ناراضی خواهند بود؛ چراکه تصویر خود را تداعی‌کننده‌ی همان صحنه‌ای نمی‌یابند که با چشمانشان دیده‌اند.

اشتباه کنید؛ به‌شرط آنکه درس بگیرید

البته، اشتباه‌کردن در عکاسی، به‌ویژه درباره‌ی افرادی با تجربه‌ی کمتر، امری طبیعی است؛ اما به‌شرط آنکه همواره اشتباهاتتان را بررسی کنید. بنابراین، از اشتباه‌کردن نترسید و روی آن‌ها به‌عنوان کلاس درسی حساب کنید. تصاویر خود را بررسی کنید و به تکنیک خود در استفاده از دوربین و قوانین ترکیب‌بندی دقت و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در دفعات بعدی، کیفیت کارتان را افزایش دهید.

عکاسی طبیعت / landscape photography

۳. به توانایی‌تان در استفاده از دوربین بیفزایید

به‌ندرت پیش می‌آید که عکسی عالی و جالب‌توجه با دانش فنی و مهارت‌های عکاسی شخص عکاس همراه نباشد؛ چراکه همان‌طورکه در نکته‌ی اول اشاره کردیم، دوربین عکاسی بدیهی‌ترین ابزار برای ثبت تصویر است. ازاین‌رو، طبیعی‌ است که شناخت بیشتر قابلیت‌ها و امکانات آن تأثیر مستقیمی بر توانایی عکاسی و تصاویر خروجی شما خواهد گذاشت.

قابلیت‌ها و حتی معایب دوربین و ابزارهای جانبی آن را بشناسید و درباره‌ی مسائل فنی مختلف دنیای عکاسی، نظیر عمق میدان و مثلث نوردهی، تحقیق کنید تا بتوانید راه رسیدن به تصویر دلخواهتان برای هر سوژه را به‌راحتی تشخیص دهید. البته، این موضوع فقط به دوربین‌های حرفه‌ای تعلق ندارد و حتی دوربین‌های موبایل نیز امکانات خاص و عکس‌العمل‌های مختلف یا اصطلاحا قلق‌هایی در شرایط نوری متفاوت دارند که شناخت آن‌ها تاثیر بسزایی بر عکاسی‌تان خواهد گذاشت.

عکاسی طبیعت / landscape photography

۴. به ترکیب‌بندی توجه کنید

مقاله‌های مرتبط:

  • بهترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی و تصویر سازی (قسمت اول)
  • ۶ نکته‌ مهم برای ترکیب بندی جذاب در عکاسی طبیعت

ترکیب‌بندی اشتباه یا بی‌توجهی به آن ممکن است مفهوم اصلی تصویرتان را کم‌رنگ کند. همچنین، شلوغی بی‌دلیل صحنه‌ی شما ممکن است تمرکز بیننده را از روی سوژه‌ی اصلی مدنظرتان بردارد.

در نظر داشته باشید که یافتن و آموختن و حتی به‌کارگیری اصول ترکیب‌بندی سختی چندانی ندارد؛ اما تأثیر مثبت فراوانی بر عکس‌هایتان خواهد گذاشت. بنابراین، ترکیب‌بندی را جدی بگیرید و درباره‌ی اصول آن تحقیق و با صرف مقداری وقت و حوصله، نتایج جذابش مشاهده کنید.

عکاسی طبیعت / landscape photography

۵. بر سوژه تمرکز کنید

تمرکز بر سوژه‌ای خاص و جذاب مانند بخشی از بنای تاریخی و کاهش توجه به عناصر انحرافی و حتی حذف آن‌ها به‌وسیله‌ی ترکیب‌بندی، بزرگ‌نمایی، جابه‌جایی و مسائلی ازاین‌دست، یکی از راه‌های آسانی است که می‌تواند به‌راحتی به جذابیت تصاویرتان بیفزاید؛ چراکه با کم‌شدن متغیرهای موجود در صحنه، از پیچیدگی فکرکردن به نحوه‌ی ترکیب‌بندی و تمرکز بر سوژه‌ی مدنظرتان کاسته خواهد شد. به‌عبارت بهتر، کاهش کمّیّت افزایش کیفیت کارتان را در پی خواهد داشت.

عکاسی طبیعت / landscape photography

۶. زمان عکاسی را در نظر بگیرید

ساعات طلایی، زمان خوبی برای خوابیدن نیستند!

از نظر علمی، نور همه‌ی عکاسی است؛ چراکه باعث دیدن اجسام می‌شود و دوربین عکاسی نیز به‌واسطه‌ی جذب نور است که عمل عکاسی را انجام می‌دهد. پس، وقتی هوس گردش در طبیعت در تعطیلات آخر هفته کردید، همواره به نور محیط و شرایط نوری آسمان توجه کنید تا با بهره‌گیری از آن، تمرکز مناسبی بر سوژه یا منظره‌ی اصلی ایجاد کنید. البته، اگر از آن دسته افرادی هستید صبح‌ها سخت مشغول استراحت هستند و از ظهر به بعد هوای عکاسی و هنرمندی به سرشان می‌زند، متأسفانه باید گفت در‌حال از‌دست‌دادن طلایی‌ترین ساعات عکاسی هستید!

بد نیست بدانید در دنیای عکاسی، کمی بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن، «ساعات طلایی» نامیده می‌شوند؛ چراکه نور و سایه‌ها و رنگ‌هایی را در این ساعات خواهید یافت که در سایر ساعات روز دردسترس نیستند. پس تنبلی را کنار بگذارید و با بهره‌گرفتن از چنین وضعیتی، تصاویر ماندگار و چشم‌نوازی به گالری‌تان اضافه کنید.

عکاسی طبیعت / landscape photography

نتیجه‌گیری

عکاسی با آرامش و به‌دوراز عجله در طبیعت، از یک سو، یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت توانایی عکاسی است و از سوی دیگر، باعث ثبت لحظات خاصی نیز خواهد شد که خارج از فضاهای شلوغ شهری تجربه کرده‌اید. ازاین‌رو، وقتی قرار است با یک تیر دو نشان بزنید، بسیار عاقلانه به‌نظر می‌رسد که مهارت خود در پرتاب این تیر را با نکاتی همچون نکات گفته‌شده در این مطلب و کمی تحقیق و تجربه بیفزایید تا هم در خلال تفریحتان به عکاس ماهرتری تبدیل شوید و هم کادرهای ماندگارتری از خاطراتتان به‌جای بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید