چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

قبل از اینکه غرق این شیوه ی پرطرفدار عکاسی شوید ، بهتر است بدایند پرتره سیاه و سفید ، اوج هنرنمایی عکاس در دنیای عکاسی اش می باشد . احتمالا به محض مشاهده این جمله با خود میگویید ثبت پرتره سیاه و سفید با دوربین های پیشرفته امروزه که همه فن حریف هستند ، هنر آنچنانی به حساب نمی آید که لقب “اوج ” را به خود اختصاص داده است! علاوه بر این ، دوربین های حرفه ای که امروزه که توانایی ثبت میلیون ها رنگ را دارند ، چرا باید به دو رنگ سیاه و سفید بسنده کنند ؟!
شاید برایتان جالب باشد بدانید در تصاویر سیاه و سفید با حذف طیف های رنگی بی تاثیر ، توجه و تمرکز مخاطب تمام و کمال جلب سوژه اصلی می شود . این حقیقت انکار ناپذیر است که رنگ های جذاب و جسورانه ، ناخودآگاه نظر مخاطب را به خود جلب کرده و از اصل ماجرا دور می نماید .
تجربه نشان داده است که میزان تاثیر گذاری پرتره های سیاه و سفید به شکل چشم گیری بالاتر از ژانر های دیگر است .

تصورات سیاه و سفید داشته باشید :

اگر میخواهید سوژه یاب خوبی باشید بهتر است نگاهتان را سیاه و سفید کنید . در واقع سوژه یاب سیاه و سفید باشید . راز موفقیت شما این است که عکاسی سیاه و سفید را نوعی نگرش و تفکر سیاه و سفید تلقی کنید .
قبل از فشردن دکمه شاتر ، باید مطمئن شوید آیا تصویر ذهنی سیاه و سفیدتان با صحنه پیش رویتان تطابق دارد ؟! علاوه بر این ، کنترل سایه ها ، رنگ ها و کنتراست نور از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گرفته شود . شاید بپرسید چرا وجود این عناصر مهم است ؟ بهتر است بدانید اضافه کردن این عناصر و ادیت آنها در تصاویر سیاه و سفید دشوار و در برخی موارد غیرممکن است .

آیا تصورات سیاه و سفید شما ضعیف عمل می کند ؟ نگران نباشید ؛ راه حل شما تنظیم دوربین روی حالت مونوکروم است . هرچند استفاده از این قابلیت برای گرفتن تصویر اصلی توصیه نمی‌شود اما زمانی‌که با فرمت RAW عکاسی می کنید ، تصویر به صورت رنگی ثبت می‌شود و برای تبدیل آن به تصویر سیاه‌‌و‌سفید، عکس را در نرم‌افزار لایت‌روم (Lightroom) یا ادوب کمرا راو (Adobe Camera RAW) باز کنید. مزیت استفاده از روش این است که می‌توانید ببینید تصویر به صورت سیاه‌و‌سفید چگونه از اب در می آید و هم تمام رنگ‌های تصویر حفظ خواهد شد.
به چشم‌ها اهمیت بیشتری بدهید:

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c391cd53c384 – چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

چشم ها در عکاسی پرتره سیاه و سفید از جایگاه ویژه ای برخوردارند. عملا چشم ها را نقطه کانونی تصویر معرفی می کنیم که برای سایر عناصر جانبخشی می کنند . وقتی طیف رنگی را از تصاویر حذف می کنیم ، طرح گرافیکی چشم ها موجب تسخیر توجه بیننده می شود .

همانطور که در روابط رو در رو ، چشم تاثیر بسزایی در ایجاد رابطه با طرف مقابل دارد ، در عکاسی خصوصا پرتره سیاه و سفید چشم اولین چیزی است که نگاه بیننده را به سمت خود سوق می دهد . جذابیت و گیرایی چشمان در هر فرد متفاوت از فرد دیگر است فقط باید بتوانید بهترین حالت چشم سوژه را با کمی وسواس کشف کنید . فوکوس روی چشم ها نیز حکم تیر خلاص را دارد از تاثیر معجزه آسای این تکنیک غافل نباشید .

این را بدانید هر فرد ، حالت چهره خاص خود را دارد !

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c391cd5e9802 – چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

وقتی از عکاسی به سبک پرتره حرف میزنیم ، یعنی ویژگی های منحصر بفرد هر چهره ای برگ برنده ماست . با تکیه بر این ویژگی های خاص خیلی ساده می توان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید و پیامتان منتقل کنید . یکی از عجایب عکاسی پرتره این است که با کوچکترین تغییر در اجزا پیام تصویر زمین تا آسمان تغییر می کند. مثلا حرکات ساده ای مانند بالابردن ابرو و ایجاد خطوط ریز و کوچک زیر چشم و کج کردن گوشه‌ی دهان، همگی می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

با این تکنیک ساده، بی نهایت حالت‌های مختلف در چهره‌ی سوژه‌ می توان ایجاد کرد و صدها تصویر با مضامین مختلف ثبت کرد . برای شروع به یک لیست از کلمات نیاز دارید که بیانگر حالات روحی مختلف در چهره است . سپس لیست را در اختیار مدل عکاسی تان قرار دهید تا به نوبت هر کدام را روی چهره اش پیاده کند .
راه حل دیگر این است که لیستی از جملات تهیه کنید که محتوای هر کدام حالات مختلفی از جمله تعجب ، ترس ، عصبانیت و… باشد تا مدل عکاسی تان با خواندن این جملات حالت مورد نظر روی چهره اش پدیدار شود .

اگر انتظار حالات چهره متنوع تری دارید ، نیاز است از جملات توصیفی استفاده کنید که کلمات انتزاعی را بیشتر در خود دارد . مثلا جمله ای که با فاصله یک ثانیه حس عصبانیت را به شادی تبدیل کند . وظیفه عکاس در چنین شرایطی شکار همان لحظه ی جادویی است که فرد از عصبانیت به شادی تغییر کانال می دهد .
همیشه پای نور در میان است !

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c391cd695fff – چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

شاید سخت به نظر برسد اما قاعده خاصی برای نوردهی تصاویر سیاه و سفید وجود ندارد . تا حدودی تعیین نوردهی به سلیقه عکاس بستگی دارد . اگر میخواهید تصویری با سایه های یکنواخت داشته باشید از منبع نور قدرتمند استفاده کنید ، اگر سایه های یکنواخت و ملایم میخواهید ، شدت نور را نیز ملایم کنید . در نوردهی پرتره های سیاه و سفید ، سلیقه و طبع هنری عکاس حرف اول را میزند .
تلفیقی از کنتراست و نور داشته باشید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c391cd745b38 – چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

نور کلیدی ترین ابزار برای خلق تصاویری با کنتراست خیره کننده است؛ البته منظورمان به‌صورت نرم‌افزاری و با استفاده از اپلیکیشن فتوشاپ نیست . استفاده از تنظیمات استاندارد و ساده ای که عکاسان سراسر جهان استفاده می کنند میتواند مفید واقع شود اما بی شک کنتراست روی ۱۰۰ عکستان را خراب خواهد کرد ؛ میزان آن باید بین ۱۵- و ۱۵+ متغیر باشد .

پیشنهاد می‌کنیم در منو تنظیمات Adjustment نرم‌افزارهای ویرایش تصویر ، از دو ابزار Dodging and Burning غافل نشوید . بکارگیری این ابزارها از زمان ظهور عکس‌ ها در تاریکخانه‌های نوستالژی آغاز شده و هنوز که هوز است ، ادامه دارد.
کارکرد این دو ابزار برای تاریک (Burning) و روشن (Dodging) کردن یک بخش از عکس استفاده می‌شود. اهمیت این ابزار در این است که باعث ایجاد تصویری ملایم در مرحله‌ی ویرایش می‌شود.
تصاویر سیاه و سفید سرپوشی برای تصاویر بی کیفیت نیستند

اینکه به تصاویر قدیمی پوشه هایتان مراجعه کنید و هرچه تصویر بی کیفیت است به امید جذابیت ، گرد سیاه و سفید روی آن بپاشید ، اشتباه ترین کار ممکن است
سوژه‌ی عکاسی را با وسواس بیشتری انتخاب کنید

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c391cd805bb6 – چطور پرتره های سیاه و سفید بگیریم ؟

هرچند اجرای حالات مختلف بیشتر از چهره سوژه اهمیت دارد ولی حقیقت این است که شمای کلی چهره بی تاثیر نیست . چهره برخی افراد ساخته شده برای اینکه مدل عکاسی پرتره شوند . حالا که تاثیر رنگ ها را با تصاویر سیاه و سفید از عکس حذف می کنید بهتر است روی انتخاب چهره سوژه کمی حساسیت بیشتری به خرج دهید .

دو تصویر آخر را نگاه کنید ؛ در تصویر رنگی در کمتر از چند ثانیه جذب گستره رنگی می شوید اما هنرنمایی تصویر سیاه و سفید نیز قابل توجه است !

دیدگاهتان را بنویسید