آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

دستکاری روی یک عکس خام هیچ حد وسطی ندارد ؛ یا تصویر شما به چشم نوازترین حالت ممکن تغییر ظاهر میدهد یا خراب اندر خراب خواهد شد و واویلا به بار می آید. ایجاد تغییر در یک فایل خام تصویری از سه حالت زیر خارج نیست :

رتوش
ادیت
ویرایش

با رتوش بیشتر آشنا شوید :

رتوش این امکان را فراهم میکند که هر المان مزاحم و مهمان ناخوانده ی عکستان را با کمال احترام حذف کنید و محصول نهایی را به انتظار ذهنی تان نزدیک تر کنید . با رتوش میتوانید تغییرات را در راستای خواست درونی تان هماهنگ و به صف کنید.

دقیق تر میخواهید بدانید ؟

رتوش شامل حذف درهم‌ریختگی‌های پیش‌زمینه و پس‌زمینه تصویر ، تصحیح ناهمگونی رنگ بخش‌های خاص یا موارد مشابه (مانند لباس، آسمان و غیره) می‌شود.
خوشبختانه ساز و کار اصلا پیچیده نیست ؛ رتوش با دو ابزار ناقابل cloning و healing خیالات ذهنی شما را با چاشنی واقعیت به تصویر میکشد. شاید خبر خوبی نباشد اما رتوش برای اغلب عکس ها یک ضرورت بی چون و چراست چراکه عکاسان قبل از فشردن دکمه شاتر برنامه ریزی زیادی نمیکنند.

بازهم دقیق تر میخواهید ؟!

اینجا را کلیک کنید و مقاله رتوش حرفه ای را مطالعه کنید.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9b8190cdccf – آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که چشم ما تشتعات و بازتاب های نور نامتعارف را چندان نمیبیند درحالیکه دوربین اصلا با ما تعارف ندارد و خوب و بد ریز و درشت را بدون کم و کاست ثبت میکند. اینجاست که اهمیت رتوش در حذف این مهمان های ناخوانده یادآوری می شود. اگر تمایلی به استفاده از رتوش نداشته باشید با چند تغییر زاویه و ارتفاع میتوانید بهترین حالت نوری را پیدا کنید .

یک عکاس حرفه ای برنامه‌ریزی قبل از عکاسی را سرلوحه مسیر عکاسی خود قرار میدهد. هرچند قبول داریم برنامه ریزی همه جانبه مانند بررسی منطقه و تمیز کردن و ویرایش بخش هایی و حفظ نظم منطقه کمی زمان بر و گاها از حوصله خارج است اما نتیجه نهایی آنقدر جذاب و بی دردسر است که یادتان برود چقدر زمان گذاشته اید .

به قول بنجامین فرانکلین : «یک مثقال پیشگیری، بهتر از یک کیلو درمان است.»

لازم است توضیح دهیم که تمیز کردن تجهیزات و برنامه ریزی قبلی بهتر از استفاده از رتوش است یا نه ؟
اگر سررشته ای در عکاسی داشته باشید احتمالا با عبارت «نگهداری پیشگیرانه» نیز برخورد کرده اید.بر اساس این مفهوم باید مواظب باشید چیزها قبل از اینکه سر و کارشان به تعمیر بیوفتد ، نگهداری و مراقبت شوند.

واقعیت این است که ما معمولا وقت نداریم قبل از عکاسی از یک صحنه، آن را آماده کنیم و “رتوش کردن” آسان ترین راه حل پیش روی ماست.

خیلی سخت نگیرید!

گاهی اوقات تنها ارزیابی صحنه و دیدن صحنه از زاویه‌ی دیگر است که میتواند به شما کمک کند که نه آنچنان زمانبر است نه صبر و حوصله عظیمی میخواهد اما متاسفانه آن را دریغ کنیم.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9b8195990f0 – آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

فکرش را بکنید ؛ گاهی اوقات تغییر جای یک شی کوچک، میزان دستکاری و اصلاحات مصنوعی روی عکس را کمتر میکند تا تصویر شما بیشتر به چشم بیننده زیبا بیاید.

البته این را بدانید که هیچوقت نمیتوان “جایگاه” رتوش را از هنر عکاسی به طور کلی نیست و نابود کرد. رتوش یک مهره اساسی است !
ما نمی‌توانیم همیشه از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم ولی می‌توانیم با پیشبینی میزان رتوش را به حداقل برسانیم.

ادیت عکس چیست ؟

مفهوم ادیت کمی متفاوت است و گاهی اوقات با عملکرد رتوش یک فعالیت ترکیبی را شروع میکند. ادیت به شما کمک میکند فرسنگ ها از واقعیت فاصله بگیرید و وارد دنیای فانتزی شوید . اگر قبل از ادیت کمی خلاقیت به خرج دهید میتوانید خود از یک ادیتور به «خلق‌کننده» صحنه جدید مبدل سازید .
این خلاقیت میتواند از حرکت دادن المان های موجود در صحنه عکاسی آغاز شود و با کم و زیاد کردن آنها پایان یابد.
وقتی دست به دامن ادیت شدید بهتر است انتظار یک تصویر تمام و کمال طبیعی را نداشته باشید. ذات ادیت با چنین دیدگاهی تناقض دارد .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9b819a48c41 – آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

القصه!

اگر میخواهید تصویر شما حاوی مفاهیم انتزاعی باشد ، باید از ادیت استفاده کنید.

آیا مفهوم ادیت با ویرایش فرق دارد ؟

ویرایش عکس معمولا از پرینتر های کاغذی با پرینتر های جوهر افشان متفاوت است . اگر دقیق تر میخواهید بدانید ،تکنولوژی پرینت از جوهر، سیستم‌های انتقال، کاغذ و سرعت تولیدی بهره می‌برد که با پرینترهای جوهرافشان تفاوت دارد. هر روند مستلزم توزیع متفاوتی از رنگ است.

برای افزودن زیبایی و داینامیک به تصویر ، بهتر است دست به دامن ویرایش پیکسلی شوید. درواقع هنر پیکسل ها علاوه بر وضوح ، در زیبایی تصویر نیز می باشد .

بازهم تکرار میکنم ، زیربنای یک عکاسی ایده آل نور است. اصلا نور به منزله ی قلمو در نقاشی است . همانقدر مهم و تاثیرگذار …
پس یاد بگیرید از هرچیزی چشم پوشی میکنید از کنترل نور در عکاسی غافل نشوید. کنترل نور باعث می شود ویرایش‌های محلی مثل Dodging و Burning تا حد چشمگیری کاهش یابند .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9b819e34a77 – آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

تفاوت در دو تصویر بالا نیز در کنتراست درونی و شدت رنگ (saturation) خلاصه می شود

هرچقدر دوربین شما پیشرفته و مدرن باشد بازهم در تشخیص “مهم های” یک صحنه دچار خطا می شود. برای تشخیص بخش های مهم یک صحنه قضاوت هنری نیاز است که متاسفانه دوربین های عکاسی از آن بی بهره اند. با این اوصاف بی برو بگرد به ویرایش نیاز پیدا خواهید کرد .

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9b81a236e31 – آیا مفهوم ادیت ، ویرایش و روتوش یکسان است ؟

سایه‌ها (تون‌های تاریک) به راحتی جزئیاتشان از دست می‌رود و اگر با تنظیم کنتراست درونی روشن نشوند، هنگام پرینت تاریک می‌شوند.

شاید فکر میکنید هنر ویرایش تصویر زاده تخیل است اما ما به شما میگوییم ویرایش اصولی محصول تحقیق و بررسی و تشخیص است.

دیدگاهتان را بنویسید