چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

واقعا چرا همیشه نوستالژی ها از جذابیت برخوردارند ؟ اصلا علاقه به المان های تداعی کننده حس نوستالژی در هیچ کس ردخور ندارد .
اگر میخواهید با تحریک احساسات نوستالژی بیننده آنها را درگیر عکس خود کنید بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و بدون فوت وقت این مقاله را بخوانید .

در این متن چه خبر است ؟

خبر خاصی نیست به جز اینکه در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه در لایتروم تصویر دیجیتال را به یک تصویر آنالوک و قدیمی شبیه سازی کنید . این نوع ویرایش با نام Film Look در لایتروم قابل دسترسی است که با دستکاری رنگ و نور عکس دییجتال ، در کسری از ثانیه یک تصویر آنالوگ به شما تحویل میدهد.

البته همیشه تبدیل یک تصویر دیجیتال به آنالوک به این سادگی ها نبوده است . قبلا هفت خوان رستم را داشته از تغییر رنگ گرین گرفته تا تنظیم کنتراست و Split Toning همگی بر عهده ویرایشگر بود اما با ابزار Film Look داستان تغییر کرد .

 

برای بازآفرینی جلوه یک تصویر آنالوگ ، نکات زیر به دردتان خواهد خورد :

 

عکاسی آنالوگ سرشار از جلوه‌های گوناگون بود!

در این بخش بهتر است یک “باورتکانی” در مورد نگاتیو ها داشته باشیم؛ اینکه به عنوان مثال فلان فیلم، فقط و فقط به فلان شکل و شمایل بوده است باور غلطی است!
اغلب افراد طوری درباره یک فیلم یا نگاتیو خاص از گذشته ها صبحت می‌کنند که انگار، آن فیلم مورد نظر فقط می‌توانسته یک جلوه خاص داشته باشد. اما ما به شما میگوییم جلوه فیلم‌های نگاتیوی می‌توانست تحت تأثیر شرایط گوناگون، از خود فیلم و روش نوردهی به آن تا مواد به کار برده شده در ظهور و کاغذ‌هایی که روی آن‌ها به چاپ می رسید تغییر کند.

اینکه فیلم مربوط به چند سال پیش ، چطور و در چه شرایطی نگهداری شده، میزان دما و همجواری با مواد شیمیایی خاصی برای ظهور فیلم استفاده شده یا نه ، مدت زمان لازم برای ظهور چقدر بوده و در انتها آیا فقط جلوه رنگی خود فیلم مد نظر است یا همه ی این موارد در مورد کاغذی که روی آن چاپ می‌کردیم هم باید در نظر بگیریم ؟

القصه!

در رابطه با یک فیلم قدیمی ، پیش از آنکه با یک استاندارد منحصر بفرد طرف باشیم ، با مجموعه ای به هم پیوسته و نسبتا پیچیده مواجهیم که به صدقه سر امکانات لایتروم به سادگی آب خوردن شده است !

 

 

نقش رنگ ها در تصاویر :

 

سه حرف دارد اما در تداعی جلوه عکس های قدیمی ، حرف ندارد ! رنگ را میگویم .
ویدئو های قدیمی یا جلوه نوستالوژی فیلم‌های آنالوگ که عموما آن را با نام vintage look می شناسند، با گذشت زمان بسیار تغییر کرده‌اند.
یکی از مشهور ترین روش‌های استاندارد برای پیاده سازی رنگ با درونمایه های نوستالژی ، ایجاد  ته مایه رنگی در بخش‌های تیره و روشن یک تصویر است. در واقع باید نظم رنگی تصویر را کمی به چالش بکشیم و به جای اینکه یک تنالیته رنگی ثابت را روی سرتاسر عکس اضافه کنیم، به هر بخش به صورت مجزا رنگ اعمال کرده و به طور کلی به بخش‌های تاریک، روشن (و حتی گاهی اوقات به رنگ‌های میانی) به صورت جداگانه، رنگ اختصاص دهیم.

تکلیف Split Toning چه می شود ؟

اصول کار با Split Toning به این صورت  است که تمامی پیکسل‌های عکس را به دو دسته تقسیم میکنیم :

  • بخش پیکسل‌های تیره
  • پیکسل‌های روشن

سپس همانطور که گفتیم ، یک رنگ را به بخش‌های تیره اضافه کنیم و یک رنگ دیگر را به بخش‌های روشن.
دست به کار شوید؛ پنل Split Toning را باز کنید.
برای افزودن رنگ به نورها و بخش‌های روشن یا همان Highlight ها از میله بار بالایی  مک بگیرید.
زیر آن هم میله بار Saturation قرار دارد که کنترل شدت رنگی را در اختیار شما میگذارد .
دقیقاً مشابه همین، دو میله بار را هم در پایین داریم که تعیین کننده نوع رنگ و شدت آن برای بخش‌های تیره است.

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e0257605 - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

گزینه Balance یک ابزار کاربردی است که تعریف می‌کند از چه نقطه ای ، فرمانروایی رنگ‌های تیره و از چه نقطه‌ای، رنگ‌های روشن آغاز می‌شوند. همان طور که از نامش مشخص است، تعادل بین این دو بخش رنگی را به واسطه گزینه Balance تعیین می شود.
اگر امتحان کرده باشید هرچه این میله بار به سمت چپ حرکت کند ، تنالیته رنگی بخش‌ های تیره غلیظ‌ تر و در عین حال براق‌تر می‌شود و در مقابل هر چقدر آن را به سمت راست ببرید ، رنگ‌های روشن بیشتر به چشم می‌آیند و براق تر می شوند.

 

برای سهولت کارتان ، پالت رنگی هم در دسترس است تا هرچه سریع تر بتوانید رنگ مورد نظرتان را از لیست این پالت انتخاب کنید.

 

همه این توضیحات دلیل نمی شود از یک نکته مهم غافل بمانیم که آنهم این است که تغییرات رنگی نباید خیلی شدید و برجسته به چشم بیایند. جذابیت تصاویر نوستاۀزی در این است که تغییرات رنگی با یک شیب ملایم اتفاق بیوفتند، در نتیجه اغراق در رنگ دادن به عکس، ممنوع!

 

 

پروفایل‌های خلاقانه

 

Creative Profiles یا پروفایل‌های خلاقانه یکی از جذاب ترین تنظیمات برای ایجاد سبک قدیمی و خلاقانه در تصویر می باشد که در نسخه‌های جدید لایتروم به سادگی قابل دسترسی است. البته این پروفایل‌ها، در نسخه های قبلی لایتروم نیز وجود داشتند و مهمان تازه وارد این ویرایشگر ها به حساب نمی آیند. فرق نسخه‌های جدید با نسخه های قدیمی تر ، این است که این امکان را در اختیار کاربر است که پروفایل‌های دیگر (Third Party) را از جاهای دیگر دریافت و وارد برنامه کنیم و پروفایل‌های مختص خودمان را طراحی کنیم.

 

با این اوصاف زمان آن رسیده که نظر شما را به یکی از جذاب ترین قابلیت های پروفایل‌های لایتروم جلب کنیم.

Color Grading یا ساخت عکس‌های مدرن با رنگ‌های خاص

این قابلیت تقریبا همان شبیه‌ سازی رنگ‌ های قدیمی آنالوگ در لایتروم می باشد

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e06a1015 - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

اگر میپرسید تفاوت اصلی پروفایل‌های لایتروم در مقابل پریست‌های این برنامه چیست بهتر است بدانید که پروفایل‌ها، بدون اینکه تنظیمات رنگ و نور اصلی نیاز به تغییر داشته باشند، روی عکس اثر گذاری دارند. به بیان ساده یعنی وقتی یک پروفایل با کنتراست بالا دارید و دوباره به پنل Basic بر می‌گردید، اسلایدر Contrast هیچ تغییری را نشان نمیدهد و هم‌ زمان می‌توانید با همین اسلایدر، مجددا کنتراست را کاهش دهید. این قابلیت همان نکته‌ای است که کاربرد پروفایل‌ها در برابر پریست‌ها را توجیه می کند.

 

البته مزایای پروفایل ها به همین جا ختم نمی شود ؛ یک نکته قابل توجه دیگر نیز در رابطه با پروفایل‌ها وجود دارد که جای خالی آن درباره پریست‌ها به شدت در ذوق می زند.
این امکان فراهم است که کلیت تأثیر پروفایل‌ها را مانند فیلتر‌های عادی یا لایه‌های فتوشاپ، کم یا زیاد کرد. در واقع این ابزارها، یک اسلایدر شدت تأثیر یا چگالی تأثیر دارند که همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، می‌توانید تأثیر کلی فیلتر را روی عکس تحت تاثیر قرار دهد .

 

راه دسترسی به پروفایل‌ها، مراجعه به پنل Basic و کلیک روی آیکون پروفایل (روبروی همین گزینه در بالای پنل) می باشد تا پنل Profile Browser باز شود.

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e0abf46a - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e0dcc015 - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

کنتراست را چگونه تنظیم کنیم ؟

 

شاید اعمال رنگ های قدیمی در لایتروم کمی بد قلق باشد ، اما کنتراست عکس های قدیمی مثل آب خوردن بازسازی می شوند .
خصوصیت عکس های قدیمی این است که با گذشت زمان رنگ‌پریده می‌شوند. این ویژگی مهم عکس‌ها و نگاتیو‌هایی به حساب می آید که به صورت شیمیایی ظاهر می‌شدند و دقیقاً به همین دلیل هم به مرور زمان از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شد. ایجاد این سیاهی کمرنگ (رنگ پریدگی)  در تنظیمات Curve قابل دسترسی است .

همچنین در پنل Basic یک اسلایدر جداگانه برای دستکاری روی کنتراست عکس‌ها تعبیه شده است، بدون دردسر می‌توان با کم کردن کنتراست، سیاهی عکس‌ها را متمایل به رنگ پریدگی یا Fade کرد.تا اینجا همه چیز خیلی ساده بود اما کنترل این اسلایدر به این سادگی ها نیست و در واقع نمی‌توان میزان تأثیر آن روی قسمت‌های متمایز عکس را راحت کنترل کرد. این کاهش کنتراست، حتما متوجه شده اید که تاثیر این اسلایدر به صورت یکنواخت روی همه بخش‌های عکس پخش می شود.

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e112f5ce - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

پیشنهاد ما برای کاهش کنتراست قسمت های تیره یا Fade کردن سیاهی‌ها این است که گوشه پایینی سمت چپ نمودار tone Curve را بگیرید و به سمت بالا بکشید.
با این کار به سرعت سیاهی‌های عکس رنگ‌پریده و بور می شوند. اما از آنجا که نمودار Curves به حالت خطی است، خیلی سریع رنگ‌های میانی هم به روشنی میزنند و این اتفاقی نیست که باب میل بیننده باشد. میپرسید چرا ؟ چون اغلب در عکس های قدیمی ،رنگ سیاه است که بور می شود و رنگ‌های میانی تقریبا بی تغییر باقی میماندند. به همین دلیل هم دوباره روی منحنی با کلیک روی نقطه مورد نظر نقاط جدیدی اضافه می‌کنیم و سعی می‌کنیم بخش های میانی را دوباره سر جای خود برگردانیم.

 

نیاز به تذکر نیست که تمام این تغییرات به نوع عکس و سلیقه طراح بستگی دارد.در کار های گرافیکی هیچ استاندارد خاصی وجود ندارد و  برای Fade کردن سیاهی‌ها نیز این قانون برقرار است. سلیقه طراح و بیننده تعیین میکند میزان رنگ پریدگی چقدر قوی باشد.

 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e14b9639 - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

Grain چیست و چه نقشی برای شبیه سازی تصاویر قدیمی دارد ؟

 

Grain (گِرِین) را می شناسید ؟  گرین یک جلوه یا افکت به حساب می آید و نباید آن را با نویز اشتباه گرفت. این جلوه برای قدیمی جلوه دادن تصاویر ، به عنوان افکت اضافه می شوند. هرچه میزان حساسیت فیلم ها بالاتر ، تعداد دانه های گرین حس نوستالژیک را به بیننده القا می کند.

 

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e193a62c - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

چطور گرین را به تصاویر خود اضافه کنیم ؟

برای افزودن دانه های ریز نوستالژیک Grain به تصاویر دیجیتال، پنل Effects را باز کنید. کار با گزینه های این بخش بیشتر تجربی است و بهتر است طی تکرار و تمرین دستتان بیاید اما موارد زیر روند یادگیری شما را سرعت می بخشد :

 

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5c9d4e1d6b41a - چطور با دوربین دیجیتال عکس های نوستالژی بگیریم ؟

 

برای ISO 50-100 ) Kodak Ektar 100, Ilford FP4 Plus, Fujichrome Velvia 50)

-Amount: 15
-Size: 10
-Roughness: 10

 

برای ISO 200-400 (Kodak Tri-X 400, Ilford HP5 Plus)

-Amount: 30
-Size: 10
-Roughness: 10

 

برای ISO 800-1600 (Fujifilm Superia X-Tra 800, Fujifilm Superia 1600, Kodak Portra 800)

-Amount: 45
-Size: 40
-Roughness: 15

 

ISO 3200  و بالاتر از آن (Kodak T-Max P3200, Ilford Delta 3200)

-Amount: 60
-Size: 40
-Roughness: 45

 

لایتروم برای مقادیر Size و Roughness به صورت پیشفرض مقادیر  ۲۵ و ۵۰ قرار می‌دهد. اگر ترجیح میدهید مقدار گرین بیشتری اضافه کنید، از این مقادیر پیشفرض غافل نشوید.

 

چرا تصاویر تداعی کننده حس نوستالژی همیشه طرفدار دارند ؟

 

ذات آدمی این گونه است که با هرچیزی که تداعی احساسات خوب گذشته اش باشد ، ارتباط مثبت برقرار میکند.
امیدوارم پس از خواندن این جمله از خود نپرسید “خوب اگر این‌ حد عکس های قدیمی را دوست داشتنی هستند، چرا با دوربین آنالوگ عکاسی نمی‌کنی؟!” حقیقت این است که گرچه هنوز هم دوربین‌ها و فیلم‌های آنالوگ در بازار وجود دارند ، اما یکبار تجربه استفاده از دوربین‌های دیجیتال کافیست تا دیگر نتوانیم به راحتی محدودیت‌های آنالوگ را بپذریم.

دیدگاهتان را بنویسید